Leer de markt écht begrijpen en optimaliseer je rendement.
Syndicaet

Relatieve waarderingen (ratio's)

Trendtrading

Open het menu ⇣

Relatieve waarderingen (ratio's)

Zojuist hebben we gekeken naar absolute waarden. Deze geven aan met wat voor bedrijf je te maken hebt en hoe het in absolute zin presteert. Aan de hand van deze waarden kun je bepalen of een bedrijf interessant genoeg is om in te investeren of om verder te analyseren. Naast de absolute waarden van een bedrijf zijn ook de relatieve waarden relevant. De relatieve waarden noem je ratio’s. Het is bijvoorbeeld interessant om de absolute waarden van het bedrijf te vergelijken met de koers van het aandeel. Hoe verhouden deze zich tot elkaar? Hier komt voor beleggers belangrijke informatie uit. Dit geeft iets nauwkeuriger weer of dit een goed moment is om te investeren in het bedrijf of aandeel. Ik bespreek hier de ratio’s waar we naar kijken.

Winst per aandeel (EPS)

Je weet nu als het goed is hoeveel winst een bedrijf maakt en hoe groot die winst is ten opzichte van de totale omzet. Hier kun je nog meer waardevolle informatie uit halen. Je kunt namelijk ontdekken hoe hoog de winst is per aandeel. Veel winst maken of een hoge winstmarge hebben is natuurlijk goed, maar als je daar als belegger weinig van terugziet, is het aandeel misschien toch niet zo interessant. Het bedrijf kan bijvoorbeeld zoveel aandelen uit hebben staan dat er per aandeel weinig winst overblijft voor de beleggers, direct in de vorm van dividend dan wel indirect in de vorm van koerswinst. Een hoge winst per aandeel zou bijvoorbeeld betekenen dat het bedrijf per aandeel (meer) winst als dividend kan uitkeren. Ook kan het meer in de groeivan het bedrijf investeren, wat uiteindelijk de koers van het aandeelgoed zal doen. Bij een lage winst per aandeel is hier weinig ruimte voor. Hoe hoger de winst per aandeel, hoe meer winst uiteindelijk aan de aandeelhouders toe kan komen. Daarom is het nuttig deze verhouding te analyseren. De winst per aandeel wordt berekend door de totale winst te delen door het totale aantal uitstaande aandelen. Hoe hoger de winst per aandeel, hoe aantrekkelijker het aandeel is. Deze cijfers geven aan wat goede verhoudingen zijn voor de winst per aandeel.

• < 0: slecht; het bedrijf maakt verlies
• 0-1: matig; het bedrijf maakt minimale winst per aandeel
• 1-3: steady; het bedrijf maakt redelijke winst per aandeel
• 3-10: goed; het bedrijf maakt goede winst per aandeel
• 10 >: uitstekend; het bedrijf maakt uitstekende winst per aandeel

De P/E-ratio

De winst per aandeel is een belangrijke ratio. Hier kun je namelijk mee doorrekenen. Het is een van de variabelen om de P/E-ratio te berekenen, de Price-to-Earnings-ratio. Dit is de verhouding tussen de hoogte van de koers en de winst (per aandeel). Deze koers-winstverhouding wordt veelal gebruikt om de waardering van een bedrijf of aandeel te bepalen. Hiermee kom je erachter of het aandeel duur of goedkoop is ten opzichte van de winst die het bedrijf maakt. Stel bijvoorbeeld dat een aandeel tweeduizend kost. Het is dan duur in absolute zin. Maar als de winst per aandeel hoog genoeg is, kan het aandeel alsnog in relatieve zin goedkoop (gewaardeerd) zijn. Een hoge winst per aandeel rechtvaardigt dan de hoogte van de koers. Het bedrijf zal dan waarschijnlijk niet veel aandelen uit hebben staan. Voor particuliere beleggers is het minder eenvoudig om aandelen te kopen met een koers van duizenden euro’s of dollars, maar voor institutionele partijen is deze hoge koers minder van belang. Zij hebben meestal miljoenen tot miljarden tot hun beschikking en malen er niet om als de koers van een aandeel in de duizenden euro’s of dollars loopt. Zolang de waardering goed is, is het aandeel aantrekkelijk genoeg om het te kopen. De waardering bereken je door de hoogte van de koers te delen door de winst per aandeel. De volgende waarden geven aan of een aandeelduur of goedkoop is aan de hand van de P/E-ratio. Hoe lager de P/E-ratio, hoe goedkoper het aandeel is gewaardeerd:

• < 5: extreem lage P/E-ratio
• 5-15: lage P/E-ratio
• 15-35: gemiddelde P/E-ratio
• 35-100: hoge P/E-ratio
• > 100: extreem hoge P/E-ratio

Lagging indicator

De P/E-ratio is een goede graadmeter voor het bepalen van de waardering van een aandeel. Het nadeel van de P/E-ratio is echter dat wordt gemeten met gegevens uit het heden en het verleden. De indicator doet niets met de verwachtingen voor de toekomst. Het is daarmee een lagging indicator. Hoewel de indicator kan aangeven dat een aandeel tegen huidige waarderingen aantrekkelijk is, zegt het niet of dat in de toekomst ook nog het geval is. Met alleen de P/E-ratio als indicator heb je geen of weinig inzicht in de toekomst van het bedrijf in termen van groei van omzet of winst (per aandeel). Desalniettemin is het een van de meest gebruikte indicatoren onder beleggers en zijn er voor de toekomstige gegevens gelukkig andere indicatoren.

PEG-ratio

Groei is belangrijk nu beleggers altijd kijken naar de toekomst. Dat een aandeel op dit moment goedkoop is, zegt niets over de toekomst van het bedrijf of aandeel. Daarom is er naast de P/E-ratio een andere ratio die relevant is, namelijk de PEG-ratio. Dit staat voor de Price-to-Earnings Growth-ratio. Je berekent de PEG-ratio door de P/E-ratio te delen door het jaarlijkse groeipercentage van de nettowinst. Analisten monitoren constant de cijfers van bedrijven en geven ramingen en toekomstvoorspellingen af. Het verwachte jaarlijkse groeipercentage van de nettowinst is in deze analyses te vinden en zijn redelijk betrouwbaar. Deze ratio levert een nauwkeurige voorstelling op van de huidige waardering in vergelijking tot de toekomstverwachting. Je interpreteert deze ratio als volgt. Een getal boven de 1 betekent dat het aandeel overgewaardeerd of duur is. Een getal lager dan 1 geeft aan dat het aandeel ondergewaardeerd of goedkoop is. Ondanks een hoge P/E-ratio kan een aandeel toch goedkoop zijn wanneer je het combineert met de toekomstige groei van de nettowinst. De PEG-ratio is voor beleggers een waardevolle toevoeging aan het ratio-arsenaal en ook ik kan aanraden om deze regelmatig te bekijken als je op zoekt bent naar bedrijven om in te investeren.