Het stappenplan bestaat uit acht stappen die voortvloeien uit de trendlagen van de strategie. Ik heb het stappenplan verdeeld in hoofd- en tussenstappen. De hoofdstappen geven in grote lijnen aan wat je moet doen. De tussenstappen zijn individuele onderdelen binnen de hoofdstappen. Uit iedere tussenstap volgen concrete actiepunten. Dit zijn de acties die je moet uitvoeren om de stap succesvol af te ronden en naar de volgende te kunnen. Elke stap is onmisbaar in het stappenplan, dus het is belangrijk dat je hem ook daadwerkelijk uitvoert. In het werkboek vind je een checklist om het stappenplan eenvoudiger langs te lopen. Pas wanneer alle lichten op groen staan, is de waarschijnlijkheid dat wat jij verwacht ook daadwerkelijk gebeurt zo groot dat je hiermee je kans op succes enorm verhoogt. Ik geef je eerst het stappenplan met een korte samenvatting. Daarna neem ik je mee door de hoofd- en tussenstappen, zodat je ziet hoe je deze in de praktijk brengt.
Het Trendtrading-stappenplan:
1. Ontdek de trend in de economie.
2. Analyseer het sentiment.
3. Ontdek de trend in de algemene markt.
4. Vind bedrijven die presteren conform de macrotrends.
5. Selecteer aandelen in een koerstrend overeenkomstig de voorgaande trends.
6. Stap in op het juiste moment.
7. Stap uit op het juiste moment.
8. Bouw en beheer je portefeuille.
De acht stappen toegelicht
De eerste stap in de strategie is ontdekken wat de trend is op fundamenteel macroniveau. Dit is de trend op het allerhoogste niveau en vanaf deze trend werken we steeds verder omlaag. In deze trendlaag ontdekken we in welke fase van de conjunctuur de economie zich bevindt. Ook kijken we of er signalen zijn die aangeven of er binnenkort een nieuwe fase in de conjunctuur aankomt. Het volgen van het nieuws is hierbij belangrijk.
Vervolgens achterhalen we in stap twee het sentiment in de markt. Het analyseren van het sentiment speelt een belangrijke rol binnen mijn totale analyse. Ik vind het een van de krachtigste onderdelen van de strategie. Hoe bereid beleggers zijn om risico te nemen, is een waardevolle maatstaf in het voorspellen van de beweging. Officieel heeft het sentiment geen eigen trendlaag, maar als brug tussen de twee trendlagen op macroniveau verdient het sentiment een eigen plek in het stappenplan.
In de derde stap identificeren we de trend in de algemene markt. De algemene markt is de technische trend in de aandelenmarkt als geheel.Zit de aandelenmarkt in een bull- of een bearmarkt? Is de trend aan het omkeren? Of is de markt misschien met een rally of correctie bezig? Dit zijn vragen die je aan de hand van de grafieken van indices kunt beantwoorden. De combinatie van prijsactie van alle indices tezamen vertelt je wat de trend in de algemene markt is.
Zijn de trends op macroniveau eenmaal ontdekt, dan kunnen we vanaf stap vier inzoomen op individuele bedrijven en aandelen. Allereerst gaan we op zoek naar bedrijven die presteren conform de trends op macroniveau. De trend op hoog niveau bepaalt immers de trend oplaag niveau. Om bedrijven te vinden die interessant genoeg zijn om te volgen en te analyseren maken we gebruik van stock screeners en fundamentele analyse websites. Is de trend op macroniveau bullish, dan ga je op zoek naar goed presterende bedrijven. Is de macrotrend bearish, dan ga je op zoek naar slecht presterende bedrijven of naar bedrijven die redelijk bestendig zijn tegen de trend. Dit geldt ook voor het inspelen op rally’s en correcties of een secundaire trend voor de korte of middellange termijn. Datzelfde geldt voor de technische trend op microniveau, de trend in de koers.
Nadat je de trends in de voorgaande drie trendlagen hebt ontdekt, kom je toe aan stap vijf. Hier wil je een watchlist van aandelen creëren die prijsactie vertonen conform de voorgaande trends. Door je set-up van indicatoren en financials in TradingView alvast in te stellen, kun je in één oogopslag zien of een bedrijf interessant genoeg is om verder te analyseren.
Heb je dat eenmaal gedaan, dan kun je de juiste entry gaan timen. Dit is stap zes in het stappenplan. Op basis van de technische signalen ga je op zoek naar plaatsen in de grafiek met veel confluences. Krijg zo veel mogelijk signalen met hetzelfde verwachte gevolg aan jouw kant om een zo betrouwbaar mogelijke entry te hebben.
En wanneer je dat doet, wil je vanuit stap zeven ook altijd meteen je exitplan klaar hebben liggen. Je mag niet instappen zonder dat je weet waar je gaat uitstappen. Wanneer je instapt, moet je er ook een keer uit en je wilt niet overmand worden door emoties tijdens de trade en de verkeerde beslissing nemen. Natuurlijk ontkom je er niet aan om af en toe actief je positie te managen. Maar je kunt beter van tevoren je exitplan al gemaakt hebben dan tijdens de trade of in de positie halsoverkop je uitstappunt vaststellen. Het is van belang dat je van tevoren weet en met jezelf afspreekt waar en wanneer je verkoopt.
Wanneer je deze stappen volgt en uitvoert, dan kom je automatisch bij de laatste stap: het bouwen en beheren van een portefeuille. Hier gaan we het in het volgende hoofdstuk uitgebreid over hebben.
Dit zijn de stappen van het stappenplan. Op deze manier heb je een heel logische flow van stappen die je elke keer kunt uitvoeren wanneer je een nieuwe positie inneemt of er juist een wilt verlaten. Zorg dan ook dat je dit stappenplan erbij pakt iedere keer als je een beslissing gaat nemen over je portfolio. Er zal een moment komen dat je vertrouwd genoeg bent met de stappen en weet wat je moet doen. Dat is wanneer je je de strategie meester hebt gemaakt en jij jezelf een Trendtrader mag noemen. Ik laat zien hoe ik de stappen doorloop. Dit geeft je hopelijk het nodige houvast om de stappen vervolgens zelf te doorlopen.