Leer de markt écht begrijpen en optimaliseer je rendement.
Syndicaet

Inleiding

Trendtrading

Open het menu ⇣

Inleiding

Trends zijn overal – in technologie, mode en gezondheid. Of het nou de nieuwste schoenen zijn, de nieuwste gadget voor in huis of de nieuwste sport, mensen willen het graag hebben of eraan meedoen. Vanuit een soort hebzucht of angst om er niet bij te horen nemen ze deel aan de nieuwe rage. Zelfs wanneer ze het niet eens per se nodig hebben of het niet leuk vinden, doen ze mee om onderdeel te zijn van de groep. Het zou namelijk geen trend zijn als niet veel mensen eraan mee zouden doen. En dat is de exacte reden waarom een trend zoveel aantrekkingskracht heeft.

Groepsgevoel en de vrees om de boot te missen is wat een trend zo krachtig maakt. En die kracht is niet te onderschatten. Zolang maar genoeg mensen met de trend blijven meedoen, zal deze alleen maar aan kracht winnen en populairder worden. Hoe sterker de trend, hoe meer mensen eraan mee zullen doen. En hoe meer mensen eraan meedoen, hoe krachtiger de trend uiteindelijk wordt. De hoeveelheid deelnemers bepaalt daarmee de kracht van de trend. Maar net zoals met alles kan de trend niet voor eeuwig even populair blijven. Vroeg of laat zwakt het enthousiasme af en verliest de trend momentum. Hij dooft uit en maakt ruimte voor een nieuwe. Het spel begint weer van voren af aan, voordat die nieuwe trend ook weer het stokje mag doorgeven.

In de aandelenmarkt

Trends komen en gaan en zien we in bijna ieder aspect van het leven. En ik vermoed dat je al kunt raden waar ik naartoe wil: ook in de aandelenmarkt kennen we trends. In allerlei soorten en maten domineren ze het heersende gevoel in de markt en de koersen van aandelen. Want net als trends die in het dagelijks leven komen en gaan, beweegt de aandelenmarkt altijd in hoogte- en dieptepunten. Hij beweegt in op- en neergaande golven, van grote marktcycli tot de kleinste bewegingen inde koers. En terwijl mensen graag met een trend meedoen om erbij te horen, doen beleggers dit nog veel liever om van de trend te profiteren. Ze weten dat er door mee te liften op een trend nou eenmaal meer rendement te maken is. Waarom zou je immers niet profiteren van iets wat op dit moment populair is?

Genarationele trends

Denk bijvoorbeeld aan themabeleggen. Onderwerpen als gemak, duurzaamheid en technologie zijn thema’s die continu populair zijn, omdat ze veel toekomstperspectief hebben. Investeerders zijn altijd op zoek naar posities die hun in de toekomst veel geld kunnen opleveren. Zij weten dat er een grote kans is dat hier later veel vraag naar is. Daar willen ze nu alvast op inspelen. Het zijn trends op de heel lange termijn waar vaak zelfs generaties overheen gaan. Beleggers kunnen er vaak pas jaren of decennia later de vruchten van plukken – of soms zelfs niet eens. En dat terwijl de markt in de tussentijd al een aantal keren omhoog en omlaag is gegaan. Het is de markt eigen om eens in de zoveel jaar in een middellange-termijntrend terecht te komen. Dit zijn op- of neerwaartse trends inde aandelenmarkt binnen de lange-termijntrend die maanden tot zelfs jaren kunnen duren. Het zijn de trends die gepaard gaan met economische hoogte- en dieptepunten, tijden van recessie en crisis en van economisch herstel. Het zijn de trends waarop je wilt meeliften wanneer je net iets actiever wilt beleggen en meer rendement wilt maken dan bij beleggen op de lange termijn. Dit zijn exact de trends waar ik op meelift en waar ik jou in dit boek ook van leer profiteren.

Investeren in middellange termijntrends

Inspelen op de middellange-termijntrends betekent dat je aandelen verkoopt op het moment dat de markt op een hoogtepunt staat en weer terugkoopt wanneer de markt zich op een dieptepunt bevindt. Het is de oplossing om winsten op tijd af te romen en je vermogen te beschermen – om vervolgens het gegroeide en beschermde vermogen te gebruiken om in te spelen op nieuwe kansen in de markt. Je beschermt wanneer het moet en maakt winst wanneer het kan; dat is dé manier om op de lange termijn vermogen op te bouwen. Je koopt aandelen laag en verkoopt ze hoog door gebruik te maken van de grote cycli in de markt. Maar niet alleen leer je deze benutten, je leert ook ontdekken welke aandelen het best passen bij de trend in de markt en welke juist niet. Bovendien leer je om binnen die aandelen het meest geschikte aan- en verkoopmoment te vinden en hier een portefeuille mee te bouwen en te beheren. Lijkt dat je wat? Dan daag ik je uit om verder te lezen.

Geen glazen bol

Niemand weet wat de markt morgen zal doen. Je hebt geen glazenbol die je precies vertelt hoe de toekomst eruitziet en hoe je daarop kunt anticiperen. Je bent als belegger overgeleverd aan de grillen van de markt. Continu tast je in het duister met de vraag of jouw beslissing wel de juiste is. Hoe kun je ooit succes hebben op de beurs als je niet van tevoren weet of je een juiste beslissing neemt?

Een garantie dat jouw beslissing het gewenste resultaat oplevert, heb je niet. Dat is ook niet waar je als belegger naar op zoek moet zijn. Want ondanks dat jouw beslissing niet uitpakt zoals je wilt, kan die beslissing toch de juiste zijn. Zolang jij een beslissing neemt die past binnen jouw strategie, neem je op de lange termijn de juiste beslissing. Wanneer je namelijk weet dat je bij een beslissing volgens jouw strategie vaker wel dan niet gelijk hebt, weet je dat je over een serie van meerdere beslissingen winst maakt. Het maakt dan niet uit of een van je beslissingen niet het gewenste resultaat behaalt. Blijven vasthouden aan de strategie is wat jou consistent rendement oplevert.

Beleggen volgens een strategie

Het hebben van een strategie is daarin cruciaal. Het behoedt je voor willekeur en het maken van fouten. Het haalt de emotie uit het beleggen, wat nodig is om op de lange termijn succesvol te zijn. Je doet geen impulsaankopen en verkoopt geen aandelen uit paniek of frustratie. Je doet goed onderzoek en stapt altijd op het juiste moment in en uit. Met beleggen volgens een strategie heb je je plan van tevoren gemaakt, op het moment dat je een aandeel kocht. Zo kom je nooit voor verrassingen te staan en hoef je nooit een beslissing te nemen op basis van emotie.

Antwoorden op vragen

In dit boek neem ik je mee in mijn strategie. Het geeft antwoord opeen hoop vragen waar ik zelf het antwoord niet op wist toen ik begon met beleggen. Hoe kan het bijvoorbeeld dat sommige beleggers eenrecessie en een crisis zien als kansen, terwijl anderen hier juist geldverliezen? Of hoe kan het dat de ene belegger maximaal profiteert van een stijgende markt, terwijl de andere hierin slechts minimale rendementen behaalt? Hoe kun je de juiste bedrijven en aandelen vinden om in te investeren? En hoe kun je het geschikte instapmoment vinden? Hoe bepaal je waar en wanneer je winst neemt? Of wanneer neem je een verlies op de koop toe en hoeveel verlies neem je dan? Wat is het geheim dat professionals lijken te kennen om consistent winst te maken en de particuliere belegger achterblijft met de restjes?Ik kan je hun geheim verklappen: dat is er niet. Hun truc is dat ze de markt begrijpen en weten hoe ze op de juiste manier op ontwikkelingen moeten inspelen. Dat is wat jij in dit boek ook gaat leren.

Het gewenste resultaat behalen

Zelf was ik zo’n belegger die geld verloor op de aandelenmarkt. En eerlijk gezegd had ik geen idee wat ik aan het doen was. Iedere keer als ik een aandeel kocht, leek het precies op dat moment te dalen. En wanneer ik het uit frustratie weer verkocht om een groter verlies te voorkomen, begon het aandeel net op dat moment weer te stijgen. Om gek van te worden... Ik verplichtte mezelf om beter te worden en te leren hoe de markt werkte. Ik moest erachter komen hoe ik deze fouten kon voorkomen en aandelen wél op de juiste momenten kon kopen en verkopen. Wat ik ontdekte, was dat trends in de markt daarvoor de oplossing zijn. Door mee te liften op trends in de markt verhoog je de kans op het bereiken van het gewenste resultaat enorm.

Waarom trends?

Beleggen en traden is namelijk een spel van kansen en waarschijnlijk-heden. Omdat je niet volledig kunt voorspellen wat de markt gaat doen, heb je iets nodig waarmee je zo veel mogelijk kans of waarschijnlijkheid aan jouw kant verzamelt om jouw kans op succes zo veel mogelijk te vergroten. De ideale manier om dat te doen is door mee te liften op trends in de markt. De markt bestaat nou eenmaal uit trends: ontwikkelingen in een bepaalde richting voor een langere periode. En om van die trends te profiteren kun je dus maar beter met de trend meetraden dan ertegenin handelen. Je kunt je beter met de stroom mee laten voeren dan ertegenin zwemmen. Dat is wat jou het nodige voordeel geeft om op de lange termijn fouten te voorkomen en winstgevend te beleggen.

Over dit boek
Het bouwen en beheren van een portefeuille is het sluitstuk waar dit boek naartoe werkt. Ieder hoofdstuk vormt daarin een essentieel onderdeel. In een logische volgorde neem ik je van begin tot eind mee richting het worden van een succesvolle belegger. Dit boek is daarmee geschikt voor zowel beginners als gevorderden. Het staat vol met bestaande principes die ik op een begrijpelijke manier presenteer, gecombineerd met unieke concepten. Het is een combinatie van theorie en praktijk waarmee je alle handvatten krijgt om zelf op de beurs aan de slag te gaan. De strategie en het stappenplan helpen je om fouten te voorkomen en de leercurve te verkorten. Ik heb bovendien geprobeerd om het boek leesbaar te houden, ondanks de hoeveelheid informatie en de complexiteit van het onderwerp.

Over de inhoud

Het boek bestaat uit vier delen. In het eerste deel zet je de eerste stappen in de aandelenmarkt. Hier leer je over de mindset, het maken vaneen beleggingsplan en Trendtrading. Daarnaast doe je kennis op over de basisonderwerpen met betrekking tot aandelen en de aandelenmarkt. In het tweede deel maken we een begin met de theorie van de strategie. Hier bekijken we de aandelenmarkt op macroniveau om eenbeeld te krijgen van de trend in het grotere plaatje. Vervolgens ontdekken we in deel drie ook de trend in individuele bedrijven en aandelen. Dit is het deel waarin we aandelen zoeken en de juiste in- en uitstapmoment vinden. Ten slotte vind je in het laatste deel een volledig stappenplan en het framework voor het bouwen en beheren van een portefeuille op basis van de strategie.

Omdat er niet bij ieder onderwerp ruimte was voor voorbeelden, heb ik als aanvulling op dit boek een digitaal werkboek gemaakt dat gratis te downloaden is. Het e-werkboek dient ter ondersteuning van de theorie in dit boek en toont hoe de theorie in praktijk dient te worden gebracht. Het e-werkboek is gratis te downloaden via www.syndicaet.nl/e-werkboek/.

Persoonlijke openbaringen

De inhoud van dit boek is gebaseerd op eigen bevindingen, voorkeuren en overtuigingen. Het is de manier van beleggen waar ik bij zweer en niet meer zonder kan. Deze manier van onderzoek doen is logisch en de wijze van portefeuillebeheer is eenvoudig en overzichtelijk. Trendtrading heeft voor mij het kwartje doen vallen en mijn ogen geopend. Het heeft mij geleerd de markt te begrijpen en de juiste keuzes te maken. Ik hoop dat de strategie in dit boek jou net zoveel openbaringen oplevert als mij. Ik wens je veel plezier met het lezen en veel succes met het leren en uitvoeren van de strategie.